Käytäntö

Perusasiat

Päivänpyörää pelataan lauantaina 15.6. Suunnilleen puolesta päivästä alkaen noin vuorokauden ajan. Peli päättyy siis sunnuntaina 16.6. puolen päivän maissa, jota seuraavan debriefin jälkeen saa vielä halutessaan jäädä auttamaan pelin purkamisessa.

Peli järjestetään Pukkisaaren rautakautisessa pihapiirissä Helsingissä. Pukkisaari sijaitsee Seurasaaren vieressä, ja sinne on kulku Seurasaaren sillalta erillistä lankkusiltaa pitkin. Pukkisaareen ja sen rakennuksiin voi tutustua saarta ylläpitävän Sommelo ry:n verkkosivuilla http://www.sommelo.fi/.

Peliin otetaan noin 70-80 pelaajaa sekä reilu kymmenen avustajaa. Avustajien toivomme olevan täysi-ikäisiä, mutta pelaamaan voivat tulla minkäikäiset vain; alle 15-vuotiaat vastuuaikuisen (esim. vanhempi tai muu huoltaja) seurassa ja sitä vanhemmat alaikäiset vanhempien/huoltajan luvalla. Toivotamme mukaan kaikki liveroolipelaamisesta kiinnostuneet aivan aloittelijoista kokeneisiin konkareihin, sukupuoleen, ikään tai mihinkään muuhunkaan ulkoiseen ominaisuuteen katsomatta. Pukkisaari ei kuitenkaan valitettavasti ole kovinkaan esteetön tila, joten peli ei välttämättä sovellu liikuntarajoitteisille. Jos peli kuitenkin kiinnostaa, ole yhteydessä pelinjohtoon, niin selvitellään asiaa tapauskohtaisesti.

Hahmot

Päivänpyörän hahmot on jaettu kolmeen kategoriaan: varsinaiset hahmot, fiilistelyhahmot ja avustajahahmot.

Varsinaisille hahmoille on luvassa perinteinen, “pitkä” liveroolipelihahmo, ja he ovat ikään kuin tarinan päähenkilöitä – esimerkiksi päälliköitä, kauppiaita, morsiamia… Resurssisyistä varsinaisia hahmoja on pelissä melko tarkalleen 40, eikä tästä voida juurikaan joustaa. Varsinaista hahmoa pelaavien pelimaksu on 40 euroa (Harmaasudet ry:n jäseniltä 36 euroa), ja se sisältää hahmon lisäksi pelin aikaiset ruokailut sekä telttamajoituksen.

Fiilistelyhahmot ovat lyhyempiä ja yksinkertaisempia kuin varsinaiset hahmot, ja he ovat ikään kuin tarinan sivuhenkilöitä – esimerkiksi päälliköiden seuruetta, kauppiaiden apulaisia ja niin edelleen. Fiilistelyhahmoissa pääpaino on tunnelmalla, yleisiin tapahtumiin ja juoniin osallistumisella. Fiilistelyhahmoja on alustavasti kolmisenkymmentä, mutta määrää voidaan Pukkisaaren tilan rajoissa kasvattaa kysynnän mukaan. Fiilistelyhahmojen pelimaksu on 20 euroa (Harmaasudet ry:n jäseniltä 18 euroa), ja se sisältää samat asiat kuin varsinaisillakin hahmoilla.

Avustajahahmot ovat melko viitteellisiä hahmoja, ikään kuin paikan henkilökuntaa; orjia ja palvelijoita. Avustajahahmoilla on lähinnä nimi ja joitakin muita perusominaisuuksia. Avustajahahmot tekevät pelin aikana työvuoron, jolla kevennetään pelinjohdon työtaakkaa. Siihen voi liittyä ruoanlaitossa auttamista, puiden pilkkomista, veden kantamista, tiskaamista jne. Otamme peliin reilu kymmenen avustajaa, ja tarjoamme ruoan sekä telttamajoituksen. Avustajahahmojen pelaajilta emme peri pelimaksua. Huomaathan, että avustajien on oltava täysi-ikäisiä ja mieluusti kykeneviä ainakin enimpään osaan yllä luetelluista tehtävistä.

Aikataulu

Pelin aikataulu on vielä tässä vaiheessa alustava ja tarkentuu lähempänä peliä. Pyrimme peliviikonlopun lisäksi järjestämään toukokuussa pelaajatapaamisen.

Itse peliviikonlopun aikataulu on pääpiirteissään seuraavanlainen:

Perjantai 14.6.
20 pelipaikalle saa saapua ja majoittua
24 hiljaisuus, ethän saavu tämän jälkeen

Lauantai 15.6.
09 yöpyjien herätys
10 kaikki pelaajat paikalla, alkubriiffit
12 peli alkaa
24 hiljaisuus, muualla majoittuvat voivat poistua yöksi

Sunnuntai 16.6.
09 muualla majoittuneet takaisin peliin
12 peli päättyy, loppubriiffit
14 saa poistua tai jäädä auttamaan purkamisessa

Pelin aikana tarjotaan lauantaina lounas, välipala ja illallinen, sekä sunnuntaina ainakin aamiainen. Kaikki pelin aikainen ruoka on rautakausihenkistä ja vähintään lakto-ovo-vegetaarista, mahdollisuuksien mukaan vegaanista. Yleisimmät allergiat ja ruokavaliot huomioidaan, ja kaikille ennakkoon ruokavaliostaan kertoneille pyritään järjestämään joka aterialle jotain syötävää.

Päivänpyörä jatkuu yön yli. Parhaassa tapauksessa kaikki pelaajat yöpyisivät saaressa, mutta koska emme voi tarjota telttamajoitusta kummempaa ratkaisua, ymmärrämme ettei tämä ole kaikille mahdollista. Mikäli et pysty majoittumaan teltassa, toivomme että järjestät majoituksesi itse, vaikka autamme luonnollisesti tarvittaessa – aina on larppaajille joku vierasvuode jostain löytynyt. Pukkisaaresta pääsee myöhään yöhön asti julkisilla Helsingin keskustaan ja varhain aamusta takaisin.

Saamme käyttöömme useita telttoja, mutta jos sinulla on oma viikinki-/keskiaikateltta tai vastaava, ja voisit tuoda sen peliin käytettäväksi joko itsellesi tai muille, olethan meihin yhteydessä!

Proppaus ja pukeutuminen

Pukeutumisesta ja proppautumisesta on kirjoitettu tarkemmin maailmamateriaalin yhteydessä, mutta korostettakoon tässä yhteydessä, että Päivänpyörä on fantasialiveroolipeli. Vaikka Roudan maan maailma pohjautuukin rautakauden lopun itämerensuomalaiseen maailmaan, emme edellytä pelaajilta täydellisen aikakautista pukeutumista. Sellainen toki sopii peliin erinomaisesti, ja muinaispukuaan saa mieluusti ulkoiluttaa, jos sellaisen omistaa tai vaikka tekee, mutta yksityiskohtia tärkeämpää on proppauksen yleisilme.

Konfliktinmallinnus

Päivänpyörässä mahdollisesti esiintyvät aseelliset konfliktit mallinnetaan Harmaasusien terästaistelusäännöillä. Tiivistetysti nämä säännöt edellyttävät, että jokainen asetta käyttävä on perehtynyt riittävästi käyttämänsä aseen käyttöön ja huolehtii omasta ja muiden turvallisuudesta sitä käyttäessään. Jos haluat perehtyä terästaisteluun, Harmaasudet ry järjestää viikoittaisia taisteluharjoituksia lukukausien aikana tiistaisin Oulunkylän nuorisotalolla kello 17.30-20.00. Koska tahansa voi tulla mukaan, ja asiat opetetaan perusteista lähtien.

Kaikkien peliin tuotavien aseiden tulee olla käyttöturvallisiksi tylsytettyjä teräsaseita. Teräviä esineitä, kuten syömäpuukkoja, ei missään tapauksessa tule käyttää tai edes kantaa mukana konfliktitilanteissa. Peliin saa tuoda hahmolle soveltuvan aseen, vaikka sitä ei osaisikaan käyttää – tällöin sen käytöstä on pidättäydyttävä, ja purettava mahdollinen aseellinen yhteenotto jotenkin muuten. Näitä saa lisäksi lainaan ihan pyytämällä; kysy pelinjohdolta tai kanssapelaajilta, jos koet hahmosi tarvitsevan asemansa puolesta asetta, mutta sinulla ei sellaista ole.

Kaikkia fyysisiä konflikteja koskee sama perussääntö: sopikaa lopputulos etukäteen, ja jos epäilette joutuvanne tappelemaan jonkun kanssa pelin aikana, selvittäkää jo ennen peliä, millä tavoin hoidatte mahdollisen yhteenoton, jotta molempien rajat ja osaamistaso tulevat mahdollisimman hyvin huomioiduksi.

Yleiset säännöt

Pelissä noudatetaan Suomen lakia, tervettä järkeä ja suuremman draaman sääntöä sekä Turvallisempaa larppaamista -materiaalipaketin peruslinjauksia. Pyrimme myös mahdollisuuksien mukaan soveltamaan samalta sivulta löytyvää Huomioi helposti -materiaalipakettia.

Nämä voi tiivistää kolmeen perussääntöön:
1) Ole mukava. Ota toiset ihmiset, heidän yksilölliset tarpeensa ja erilaiset elämäntilanteensa huomioon.
2) Ennakoi tilanteita. Selvitä itsellesi etukäteen toisten ihmisten rajat ja kunnioita niitä.
3) Kysy, ennen kuin oletat, ja kommunikoi selvästi. Varmista, että ymmärrät toisia ja että tulet itse ymmärretyksi.

Päivänpyörässä on myös käytössä ns. liikennevalomekaniikka sekä turvasana. Näitä harjoitellaan lyhyesti hetki ennen peliä, mutta ne on hyvä tuntea jo etukäteen. Liikennevaloilla tarkoitetaan pelin ulkopuolisia sanoja, joilla voidaan opastaa kanssapelaajia toimimaan potentiaalisesti hankalissa tilanteissa tavalla, joka tuntuu molemmista osapuolista hyvältä. Sanomalla “vihreä”, kannustat kanssapelaajasi jatkamaan ja lisäämään tilanteen intensiteettiä. “Keltainen” taas tarkoittaa, että tämä intensiteetin taso on hyvä, mutta sitä ei sovi lisätä. Sanomalla “punainen” viestit, että nyt on menty liian pitkälle, ja tilanne on keskeytettävä ja purettava saman tien, tarvittaessa tukihenkilön (ks. alla) kanssa. Jos liikennevalot eivät tule mieleen tai sovellu tilanteeseen, voit myös sanoa “turvasana”, jonka jälkeen menetellään samalla tavalla kuin jos olisit sanonut “punainen”.

Peliä varten nimetään tukihenkilöt lähempänä ajankohtana. Heihin voi olla yhteydessä peliä ennen, pelin aikana ja sen jälkeen, jos jokin asia tai hahmo, pelaaja tai pelinjohtaja mietityttää tai ahdistaa. Tukihenkilöt ovat sitoutuneet vaitioloon, eivätkä käsittele heille kertomiasi asioita muiden kanssa, ellet erikseen anna siihen lupaa. Kysymme kuitenkin heiltä pelin jälkeen heidän saamiensa yhteydenottojen yhteismäärän ja minkä tyyppisiä yhteydenotot yleisesti ottaen olivat (ahdistiko joku henkilö, mietityttikö hahmo jne.). Näin ymmärrämme toivottavasti jatkossa paremmin tukihenkilöiden roolia, ja voimme tulevissa projekteissa sekä resursoida että ohjeistaa näitä tehtäviä etukäteen entistä paremmin.